Het ontwerpen van pedagogisch materiaal gebeurd door verschillende fases:
- Het maken van een synthetische analyse, van de noden en eisen van de experts, de plaatsbepaling en zijn omgeving en het publiek.
- Een creatieve aanpak om interacties en emoties te krijgen van het publiek.
- De technische uitwerking van de supports en hulpmiddelen.
Wij opteren voor een incitatieve aanpak voor het leren: dit wil zeggen dat de bezoeker deelneemt, hij is aktief! Wij nodigen hem uit ontdekkingen te doen via het spel. In het algmeen, het spel maakt integraal deel uit van het leeproces van alke individu en maakt het mogelijk om deze te ontwikkelen op verschillende aspecten: affectief, sociaal, fysisch en intelectueel.
Het spel is een ideale basis voor het aanleren van specifieke onderwerpen. De individu is actief bezig met het opnemen van de informatie. Het spel geeft dan de mogelijkheid om een relatie op te bouwen tussen de speler en het thema door een concrete situatie voor te stellen. Dit geeft dus de mogelijkheid om een onderwerp op een andere leuke manier te ontdekken en het aangenamer te maken voor ontdekkingen te doen .